Gönderen Konu: Seferi Olmanın Şartları Nelerdir?Seferilikte Farz Namazları Nasıl Kılınır?  (Okunma sayısı 5055 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ebrar

  • Altın Üye
  • *
  • İleti: 2526
  • Cinsiyet: Bayan
Şafi mezhebine göre zaman değil mesafe geçerlidir. Bu nedenle 90 km. lik bir yolculuğa çıkan kimse seferidir ve dört rekatlı farzları tam kılması daha iyi olmakla beraber iki olarak kılması da caizdir.

Hanefi Mezhebine göre ise ne zaman seferi olunacağı konusunda iki ayrı görüş vardır:

1- Mesafeyi esas alanlar. bu anlayışa göre 90 km kadar bir yolculuğa çıkılırsa seferi sayılacağından namazlarını kısaltır.

2- Zamanı esas alanlar. bunlara göre 3 gün (18 saat) yolculuk yapmak kişiyi seferi yapar. bu durumda namazlarını kısaltabilir. yoksa kısaltamazlar.

Hanefilere göre seferi olan birisinin dört rakatlı namazları 2 kılması gerekir. ancak 4 olarak da kılsa namazı geçerlidir. Şafilerde ise yolcu bile olsa tam kılmak daha faydalıdır.

Farz edelim ki gerçekten seferi olduğumuz halde namazı tam kılsak bile, namazımız geçerlidir. Eğer gerçekten seferi değilsek bu durumda iki kılmak namazımızı bozar. O halde ihtiyaten de dört kılmanın daha isabetli olacağını düşünüyoruz. Bununla beraber bir anlayışı esas alıp ona göre hareket etmek, diğer anlayış sahiplerini de kötülememek gerekir.
__________________

« Son Düzenleme: Haziran 23, 2009, 08:08:30 ÖS Gönderen: musalli »

Çevrimdışı sade

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
  • Cinsiyet: Bay
Faydalı bir paylaşım olmuş,pek çok kişinin tereddüt yaşadığını bildiğim bir konudur..Teşekkür ederim..Allah Razı olsun..

Çevrimdışı ebrar

  • Altın Üye
  • *
  • İleti: 2526
  • Cinsiyet: Bayan
amin ecmain...benim ailemde her yanıma geldiklerinde bu konuya takılırlardı özellikle inceledim

Çevrimdışı Kelebekler Diyarı

  • Altın Üye
  • *
  • İleti: 5359
  • ...
ben bu konuyu anlayamadım yani tam kılsak namazı olabilir mi? iki kılmak dört kılmak ne demek ?

Çevrimdışı o1sistemci

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 28
  • Cinsiyet: Bay
öncelikle paylaşım için çok saol...

kafama takılan şu; elifsu kardeşiminde dediği gibi tam kılsak ne olur? gerçi konuda belirtiliş normalde kılınabilir diye ama... yani eskiden yollar uzun sürermiş, taşıt yokmuş vs.. ama şuanda çok büyük mesafeler o kadarda çok degil... mesela 90 km bir yolu ortalama 1 saate kalmadan alabiliyoruz...

birde şöyle bir şey var; biri mesela uzun yola gitti ve gittiği yerdede ben seferiyim bir kaç gün diyor... böyle bir şeyde varmı gerçekten?

Çevrimdışı XAŞİF

  • Kıdemli Üye
  • *
  • İleti: 489
  • Cinsiyet: Bay
  • SEN NE GÜZEL BİR DUYGUSUN
selamun aleykum...sistemci kardeşim seferilikte binek yahut zaman fark etmez evinizden 90 km aştığınız heryer diyen alim çoğunluktadır..seferilik allahın insanlara verdiği bir lütuftur. binek ne olursa olsun zahmettr ve yorgunluktur.. seferi iken tam kılmak mekruhtur..allahın verdiği lutfü hiçe saymak manasına gelir.. illa ki kılınacaksa nafile kılınır.. seferilikte dikkat edilecek şey vatanı ikame, vatani asli, olmamasıdır...bu iki kavramı araştrıp öğrenebilirsiniz..

Çevrimdışı o1sistemci

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 28
  • Cinsiyet: Bay
ama konunun ilk mesajında tam kılınsada olur açıklaması yapılmış.. senin söylediklerinle hem o noktayıda düzeltmiş olduk diyebiliriz o zaman...

verdiğin bilğiler için Allah razı olsun...  +-/*te

Çevrimdışı musalli

  • Altın Üye
  • *
  • İleti: 4157

 Xasıf kardesım bu konu tam soyledıgınız gıbı degıl.. Seferılık ıcın verılen bazı kolaylıklar mumınler ıcın bır ruhsattır evet.. Bunu kullanmamaya mekruh demek dogru degıldır..Cunku ulemalarca sabıtlenmıs bır konudur ki ; Ikı sekılde de kılabılınır.. Hıce saymak terımı bıraz fazla agır kacmıs..

Efendımız aleyhı selatu vessellem ashabından ve başkalarından pek çok ilim adamı bu hadislerle (bazıları aşağıda verilmiştir.) amel etmişlerdir. Aişe r.anha ’nın yolculukta tam kıldığı da rivayet edilmiştir.

Bu uygulama, Efendımız ve ashabından gelen rivayete göredir. Şafii, İshak ve Ahmed aynı görüşte olup Şafii birde şu ilaveyi yapmıstır: “Yolculukta kısaltma ruhsattır, tam kılınırsa da caiz olur.”




yani eskiden yollar uzun sürermiş, taşıt yokmuş vs.. ama şuanda çok büyük mesafeler o kadarda çok degil... mesela 90 km bir yolu ortalama 1 saate kalmadan alabiliyoruz...

Burada yıne müctehıtlerın ortak düşüncelerinden bırı, esas alınacak olan ; mesafedir..Eskinin , bugün şartları şeklinde yorum yapılırsa eğer bu islamın bütün kuralları için de böyle olacaktır..Bu yanlış bır yoldur..O zaman verılen ruhsatlar bugünün , yarının ınsanları içinde verılmıştir.Evrenseldır..

birde şöyle bir şey var; biri mesela uzun yola gitti ve gittiği yerdede ben seferiyim bir kaç gün diyor... böyle bir şeyde varmı gerçekten?

Evet var.. Hadıslerle sabıttır.. Sadece namazı kısaltmak değil , namazları birleştirmek de bu ruhsatların arasındadır..Tabıı kı bunun sartları var ; Gıttıgı yere gırıs ve cıkıs gunu harıc dort gunden fazla kalacagını bılıyorsa seferı degıldır.. Ne kadar kalacagını bılmıyorsa 15 gune kadar seferıdır..Gun belırlı oldugu andan ıtıbaren seferılıgı bıter v.s gıbı sartları vardır.. Bıraz genıs bır konu..



Konuyla ılgılı bazı Hadıs_ı Serıflerımız :

++ Bera b. Azib (r.a.)’den rivayete göre, soyle demistir: “Rasulullah aleyhı selatu vessellam ile on sekiz seferde beraber oldum; Günes batıya kayınca ögleden önceki kıldığı iki rekat sünneti hiç terkettiğini görmedim.” (Ebu Davud)

++ İbn Ömer r.a. dan rivayete göre, şöyle demiştir: “Rasulullah aleyhı selatu vessellem ile yolculuklarda öğle namazını iki rekat olarak sonunda da iki rekat sünneti beraberce kıldım.” (Tirmizi)

++ Abdullah b. Ömer (r.a.)’den rivayet edildiğine göre, söyle demiştir: “Peygamber aleyhı selatu vessellem Ebu Bekir, Ömer ve Osman ile yolculuğa çıktım, öğle ve ikindi namazlarını ikişer ikişer olarak kılarlar ne farzdan önce ne farzdan sonra sünnet namaz kılmazlardı.” (Nesai)

++ İbn Ömer (r.a.)’den rivayete göre, şöyle demiştir: “Rasulullah  ile birlikte yolculuklarda ve yolculuk dışında pek çok namaz kıldım, yolculuk dışında onunla ögleyi dört, ögleden sonra iki rekat sünneti kıldım. Yolculukta ise; öğleyi iki rek’at sonrada iki rek’at sünneti, ikindiyi iki rekat farz olarak kıldım, sonunda bir şey kılmamıştı. Akşam namazı yolculukta ve yolculuk dışında hep üç rekattı eksiltme ve fazlalaştırma olmamıştı çünkü o akşam namazı gündüzün vitiridir, onun arkasından iki rekat namaz kıldım.” (Nesai)


Buna göre Efendimiz aleyhi selatu vessellem zaman zaman namazları kısaltmış, zaman zaman kısaltmamıştır..Fakat kısalttığı zamanlar daha fazladır.. Buradaki sünnet namazlar mevzusuna dikkat edelim lütfen..








« Son Düzenleme: Temmuz 10, 2009, 01:59:03 ÖÖ Gönderen: musalli »


Paylaş facebook Paylaş twitter
 

GoogleTagged



Seo4Smf 2.0 © SmfMod.Com | Smf Destek